Deze opdracht gaat over NOTATIE EN STRUCTUUR.
Dit zal echter niet een opdracht zijn die in een keer klaar is, zo zal ik verschillende keren de opdracht bijwerken met zelf gemaakt werk.
Ik zal nu alleen beginnen met Wat notatie en structuur is.
Ik heb de volgende vraag aan iemand gesteld:
Waar denk jij aan bij deze twee woorden?
"Dat je structuur moet aanbrengen in je werk, hoe je je schrift bijhoudt en hoe je een som oplost. Dat hangt samen met notatie als je dat elke keer het zelfde doet wordt en blijft het gestructueerd."Op zich komt dit redelijk overeen met wat ik zelf ook in gedachte had dus we zullen uitgaan van dit idee en eens gaan kijken, welke notaties er mogelijk zijn, wat en wanneer je het hebt geleerd, hoe je dat nog steeds volhoud en nog wat andere dingen.
Toen je op de basisschool begon met rekenen, waren er 5 tekens, de notatie was simpel
En had je dat eindelijk onder de knie, dan kreeg je breuken. Eigenlijk is dat gewoon een andere notatie voor gedeeld door.
Uiteindelijk kwam ik dus op de middelbare school terecht, en daar stapelde de regeltjes zich op je had niet meer alleen het simpele minteken maar vele varianten, zoals is ONGEVEER gelijk aan, is groter dan, is kleiner dan, is groter of gelijk aan, is kleiner of gelijk aan.
Zo mocht je 1/3 niet meer schrijven als 0,33 tenzij je er een is ongeveer gelijk aan teken tussen zou zetten, maar eigenlijk kun je het gewoon het beste laten staan.
En als er een ongelijkheidsteken staat in een te oplossen vergelijking moest je altijd zorgen dat je een schets erbij maken. Al deze notatie-regeltjes lijken vrij nutteloos, maar het brengt wel degelijk structuur aan, zo hebben we met zijn alle ook afgesproken dat we met een decimaal stelsel werken. Dit is een van zeer belangrijke notatie-regel. Bestond deze afspraak niet dan had ik het over tien kunnen hebben terwijl iemand anders dan denkt dat ik het over acht heb, simpel weg omdat die persoon dan uitgaat van het octaal stelsel.
Er bestaat zelfs een stroming in de wiskunde die alleen over notatie gaat, dit is de Verzamelingenleer. Echter liepen ze zelfs met die leer uiteindelijk tegen een probleem aan
En met deze Russell paradox sluit ik voor voorlopig af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten